Italiaanse focaccia met parmaham, cherrytomaat en rucola

Italiaanse focaccia met parmaham, cherrytomaat en rucola

Italiaanse focaccia met parmaham, cherrytomaat en rucola

Zoals ik al eerder aan jullie verteld heb ben ik DOL op Italiaans eten. Zo heb ik laatst een heerlijke lunch gemaakt van Focaccia met parmaham, rucola, cherrytomaten, olijfolie en Parmezaanse kaas. Een heerlijke, rijkelijk belegde lunch waarbij ik zichtbaar en volgens mij ook hoorbaar aan het genieten was. Ik dacht meteen: die moet op mijn blog. Het is makkelijk, lekker, gezond en vult goed. Maar naast een lunch is dit ook een ideaal recept voor een voorgerecht. Vandaar dus vandaag een recept voor een overheerlijk Italiaans gerecht:

Italiaanse Focaccia met parmaham, cherrytomaat en rucola:
– 400 g bloem
– 1 theelepel gist
– 200 ml lauw water
– 4 el olijfolie extra vergine
– grof zeezout
– blaadjes basilicum
– tijm
– rozemarijn
– 1 pakje parmaham
– 1 zakje rucola
– 100 gram cherrytomaten
– 1 bakje parmezaanse kaas (stukken)
– bakplaat

Bereidingswijze
4 personen – 1,5 uur – Italiaans
Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet de oven uit als deze is voorverwarmd. Doe de bloem met het water, zout en de olijfolie in een beslagkom. Kneed alles goed door elkaar. Doe de gist erbij en kneed nogmaals een keer goed door elkaar. Verdeel de deegbal over een bakplaat en plaats deze in de oven die nog warm is maar uitstaat. Verwarm dit drie kwartier in de oven. Haal de bakplaat eruit en besprenkel het brood met water, grof zeezout, rozemarijn, olijfolie, blaadjes basilicum en tijm. Bak het brood in 20 minuten op 180 graden in de oven goudbruin.
De keuken ruikt nu als het goed is heerlijk naar het Italiaanse brood. Laat het brood even afkoelen. Snijd er daarna een stuk af en beleg met de olijfolie, gevolgd door plakjes parmaham, de cherrytomaat partjes en wat rucola.

Smakelijk! En geniet ze.
Eetgoed

Geef een reactie

